Załóżmy, że Twoja firma opracowuje nowy flagowy model ultrabezpiecznego sejfu. Twoja marka od dziesięcioleci cieszy się reputacją sprzedawcy sejfów "nie do otwarcia".
Jeden z dostawców proponuje zastosowanie swojego najnowszego adaptacyjnego mechanizmu zamka opartego na sztucznej inteligencji (AI). Zamek przyspieszy otwieranie i zamykanie sejfu przez właściciela. Co więcej, Twój menedżer produktu zgadza się, że może to "przenieść firmę na wyższy poziom".
Zastanawiasz się co powinieneś zrobić? Czy sztuczna inteligencja sprawi, że Twój produkt będzie bardziej wartościowy, czy nie?
Oto, co wykazały najnowsze badania naukowe.
Wskazówka
Ludzie wolą adaptacyjne algorytmy sztucznej inteligencji w inteligentnych produktach, które mają wiele zastosowań w odróżnieniu od produktów o prostych zastosowaniach.
Rekomendacja
• Tworząc lub promując produkty techniczne (np. Adobe Photoshop) i inteligentne (np. asystent domowy Alexa), uwzględniaj i podkreślaj ich cechy oparte na sztucznej inteligencji, aby uczynić je bardziej pożądanymi.
• Nie polegaj na wysokiej adaptacji i umiejętnościach uczenia się w przypadku produktów o prostych funkcjach (np. automatyczny włącznik światła, ekspres do kawy), bo to przyniesie odwrotny skutek.
Wnioski
• Ludzie chętniej wybierają produkt jeśli posiada on algorytm adaptacyjny wspierany sztuczną inteligencją, gdy produkt wykonuje złożone zadania (np. nagłośnienie przestrzenne, smartwatch), ale nie wtedy, gdy wykonuje proste zadania (np. budzik).
• W ramach przeprowadzonych 4 eksperymentów naukowcy odkryli, że:
-66,3% (w porównaniu do 42,6%) osób wybrało adaptacyjny (w porównaniu nieadaptacyjny) generator przepisów kulinarnych i uznało go za 47,8% bardziej kreatywny;
-ludzie byli o 16,05% bardziej skłonni do korzystania z wysoce adaptacyjnego inteligentnego asystenta głosowego (w porównaniu z nieadaptacyjnym);
-im bardziej złożone było zadanie (np. tworzenie przepisu w porównaniu do generowania losowej liczby), tym bardziej prawdopodobne było, że ludzie będą preferować wysoką adaptacyjność.
• Efekt jest odwrotny, gdy produkty mają prostą lub nieskomplikowaną funkcję (np. blokada rowerowa, czujnik dymu).
Dlaczego to działa?
• Uważamy, że algorytmy adaptacyjne są bardziej kreatywne.
• W przypadku niektórych produktów wyższy poziom kreatywności jest pożądaną cechą (np. oczekujemy, że asystenci głosowi udzielą kreatywnych, nowych odpowiedzi na powtarzające się zapytania).
• Dlatego preferujemy inteligentne produkty z inteligentnymi, adaptowalnymi funkcjami.
• Jednak inteligentne algorytmy i sztuczna inteligencja mogą generować nieprzewidywalne wyniki.
• Dlatego w przypadku produktów, które mają wykonywać proste zadania (np. blokowanie i odblokowywanie drzwi), wybieramy proste, wstępnie zaprogramowane ustawienia.
Biznes
Czcionka: