Celem bezpłatnego okresu próbnego jest pokazanie potencjalnemu klientowi wartości Twojego produktu oraz jak najszybsze przekształcenie go w płacącego klienta.
Pytanie zatem - jak długo powinien trwać taki darmowy okres próbny, aby zmaksymalizować liczbę konwersji?
Większość firm oferuje bezpłatne okresy próbne trwające od 7 do 30 dni, ale zdarzają się przypadki firm, które oferują aż 90 dni darmowego okresu próbnego. Skąd taka rozbieżność w długości okresów próbnych? Są dwa wytłumaczenia:
• Dłuższy okres próbny oznacza, że użytkownicy mają więcej czasu na zapoznanie się z produktem.
• Krótsze okresy próbne tworzą poczucie pilności.
Który z nich zatem prowadzi do zwiększenia liczby klientów? W badaniu okresów próbnych dla produktu SaaS (oprogramowanie jako usługa), najkrótszy okres (7-dniowy) okazał się najlepszy w zwiększaniu liczby subskrypcji, utrzymaniu klienta i generowaniu przychodów. Co więcej - nie było zbyt dużej różnicy pomiędzy 14 i 30-dniowym okresem próbnym.
Według badaczy, wyjaśnieniem tego zjawiska jest pilność. W przypadku krótkiego okresu próbnego, używamy produktu bardziej intensywnie, ponieważ chcemy zmaksymalizować jego wykorzystanie w ograniczonym czasie.
Natomiast w przypadku dłuższego okresu próbnego, mamy tendencję do używania produktu znacznie rzadziej w ciągu dnia. W rezultacie zapominamy o nim w ostatnich dniach okresu próbnego - najważniejszym okresie, ponieważ to właśnie wtedy decydujemy, czy zostaniemy klientami.
Czcionka: