Zmierzenie się z gorylem o wadze przekraczającej pół tony nie jest łatwe. Zwłaszcza, gdy tymi gorylami są Ferrero lub Nestle. Wtedy to już nie jest walka z gorylem. To bitwa z prawdziwym King Kongiem.
Cóż, zespół Mid-Day Squares chyba znalazł sposób na walkę z bestią…
#1. Rozpoczęcie działalności
Biznes czekoladowy to branża warta 142 miliardy dolarów. Całkowicie jest kontrolowana przez zaledwie 4 graczy: Hershey, Ferrero, Nestle i Mars.
Aby się z nimi zmierzyć, musisz zagrać we własną grę, która zaczyna się od trzech elementów:
• Wprowadzaj innowacje (i nie chodzi tutaj o modne hasła – więcej informacji poniżej)
• Wprowadzenie świeżości do przestarzałego biznesu
• Podążanie za rosnącym trendem
W ten sposób Mid-Day Squares zaczęło…
#2. Wyróżniać się na zatłoczonym rynku
To tak, jakby wejść na kort tenisowy i oczekiwać, że pokona się Novaka Djokovića.
Po co w ogóle próbować?
Nick Saltarelli, jeden z założycieli Mid-Day Squares, opisał swoją filozofię dotyczącą produktów w sposób, o którym mało kto słyszał. Sprowadził on innowacje do kilku przewag konkurencyjnych:
• wyróżniający się kształt
• łańcuch dostaw
• marketing i dystrybucja
#3. Wyróżniający się kształt
Musisz stworzyć niepowtarzalny klimat.
Niezależnie od tego, czy jest to niewielka zmiana w stosunku do tego co proponują liderzy rynku, czy wymaga to całkowitego przeprojektowania produktu - musisz stworzyć coś całkiem nowego.
Wszyscy duzi gracze na rynku czekolady produkują wyróżniające się kształtem słodycze z czekolady np. Hershey ma swój podłużny batonik, a Reese's produkt w kształcie filiżanki:
Dlatego też te firmy zdobyły one uznanie konsumentów na całym świecie.
Mid-Day Squares postanowiło stworzyć najlepsze "kwadraty" w branży czekoladowej.
To kształt, którego ich konkurenci nigdy nie posiadali.
I kształt gotowy do opanowania.
#4. Łańcuch dostaw
Dotychczas większość konsumentów czekolady patrzyła głównie na cenę, a nie na jakość składników. Dlatego właśnie duże firmy działające w branży boją się zmieniać łańcuchy dostaw, aby sprostać wymaganiom współczesnego konsumenta.
Tymczasem konsument zdrowej czekolady ma zupełnie inny żołądek, podniebienie i zestaw preferencji.
Z czasem firmy takie jak Hershey lub Mars będą musiały do swoich produktów dawać lepszej jakości składniki, aby sprostać wymaganiom współczesnych klientów. A to pewnie oznacza dla tych firm spore turbulencje.
Większość wyrobów czekoladowych umieszczana jest na półkach w sklepach. O to oznacza, że takie wyroby muszą zawierać w sobie mnóstwo przetworzonych składników, tak, aby szybko się nie psuły.
Tymczasem Mid-Day Squares umieszcza swoje produkty głównie w lodówkach, a to daje dużo lepsze skojarzenia u konsumentów (kojarzy się ze świeżością). A żaden z dużych konkurentów tego nie robi.
#5. Marketing i dystrybucja
Tutaj Mid-Day Squares miało całkowicie odmienne podejście niż zdecydowana większość startupów, które zaczynały od reklam na Facebooku. Nick Saltarelli uważał, że takie podejście może stworzyć fałszywe przekonanie o dopasowaniu produktu do rynku. A on chciał czegoś prawdziwego.
Nick uważał, że w przypadku produktu spożywczego ludzie musieli o nim rozmawiać. Stworzyli więc treści na Instagramie wyłącznie dla obszaru Montrealu, wycenili baton na 0,55 dolara (ze stratą) i zrobili wszystko, co w ich mocy, aby ten baton dostał się w ręce ludzi.
Osobiście dostarczyli każdą z tych pierwszych partii produktu, a ludzie zaczęli dzielić się tą informacją w swoich social mediach. Osoby, które miały szanse zakupić batonik bezpośrednio od właścicieli firm (było ich trzech: wspomniany Nick, jego żona Lezlie oraz Jake) polubiły ten zespół przedsiębiorców i chcieli go wspierać.
Wskazówka od Nicka Saltarelli'ego
Co zrobiłby Nick, gdyby zaczynał teraz biznes od początku? Oto jego rada:
1.Idź do swojego lokalnego sklepu spożywczego i znajdź strefę (alejkę), w której chcesz się znaleźć.
2.Zobacz kogo produkty są wystawiane w tej strefie (alejce) i które z nich wyglądają na "przestarzałe".
3.Sprawdź sugerowane ceny producenta i zobacz czy możliwa jest tutaj marża brutto na poziomie 65%.
4.Wprowadź innowacje w tym "przestarzałym" produkcie poprzez zmianę składników, kształtu lub inne podejście marketingowe.
I pamiętaj, że wciąż 70% sprzedaży odbywa się w sklepach stacjonarnych.
Podsumowanie
1.Wprowadź powiew świeżości do przestarzałego biznesu lub podążaj za rosnącym trendem → Czy istnieje kategoria lub produkt, który nie wprowadził innowacji od lat?
2.Wyróżnij się formą → Jaka zmiana o 3% odróżnia Twój produkt od konkurencji?
3.Wyróżnij się w łańcuchu dostaw → Czy można to wykorzystać do stworzenia nowej kategorii?
4.Wykorzystaj marketing bezpośredni, aby pozyskać fanów → Znajdź 1000 prawdziwych fanów, spotykając się z nimi osobiście.
5.Wykorzystaj marketing bezpośredni do gromadzenia treści pisanych bezpośrednio przez klientów → Wykorzystaj momenty osobiste, aby przekształcić klientów w fanów i tworzyć treści do mediów społecznościowych i płatnych reklam.
Czcionka: