'Suchy styczeń' czyli jak zarobić na bezalkoholowym piwie

Czcionka:

Dry January czyli 'Suchy styczeń' to inicjatywa zachęcająca do powstrzymania się od picia alkoholu przez cały styczeń. Chodzi o to, żeby po świątecznych i sylwestrowych szaleństwach postawić przed sobą wyzwanie i spędzić 31 dni bez procentów.

W Polsce taka inicjatywa (z wiadomych przyczyn) jest raczej mało popularna, ale na Zachodzie coraz więcej ludzi stara się wytrwać w trzeźwości chociaż przez jeden miesiąc.

I wykorzystuje to wiele firm w swoich kampaniach reklamowych. A jedną z marek, która to naprawdę dobrze zrobiła, jest Athletic Brewing.

Założona w 2018 roku firma, stała się drugą co do wielkości marką piwa bezalkoholowego w USA z przychodami przekraczającymi 60 milionów dolarów w 2022 roku. W 2023 roku firma była wyceniania już na pół miliarda dolarów.

A oto jak to zrobili:

#1. Przekształć spostrzeżenia w kampanie

'Suchy styczeń' w swoich kampaniach reklamowych wykorzystuje wiele marek. Ale Athletic Brewing poszedł o krok dalej z kampanią "Give Dry a Try" (w wolnym tłumaczeniu: Spróbuj pozostać trzeźwy) z powodu jednego spostrzeżenia, które odkryli w firmie:

"Większość ludzi, którzy próbują naszych produktów w styczniu, pozostaje z nami przez cały rok".

Celem jest więc pozyskanie jak największej liczby nowych klientów i skłonienie ich do korzystania z produktów firmy przez cały miesiąc.

W ten sposób stworzono program, który:

Usuwał barierę próbowania poprzez zaoferowanie 50% zniżki na pierwszy miesiąc subskrypcji. Dodatkowo, można go również podarować w prezencie!

Utrzymywał motywację dzięki grywalizacji - Athletic Brewing wykorzystało tu pomysł Duolingo i stworzyli funkcję "Track Record" w swojej aplikacji i witrynie internetowej, aby pokazać użytkownikom ich passę dni bez picia.

Intensyfikował działania w mediach społecznościowych - skoordynowali aktywność społeczną ze swoimi ambasadorami marki w mediach społecznościowych, aby podzielić się wskazówkami, jak nie pić alkoholu w styczniu.

Sukces całego roku zależał od maksymalizacji liczby obserwujących w styczniu. W tym celu wykorzystano dwie taktyki:
Loteria, gdzie nagrodą był wyjazd na narty o wartości 10 tysięcy dolarów (jedno udostępnienie = jedna szansa, więcej udostępnień = więcej szans).
Program poleceń, który nagradza zarówno polecającego jak i polecanego (w ten sposób zachęca się do większej ilości poleceń).

#2. Wykorzystaj nietradycyjny marketing

W 2018 roku drinki bezalkoholowe nie były modne. Ta napoje nadawały się dla zdrowiejących alkoholików.

Dlatego Athletic Brewing wypróbowało inne podejście. Podkreślali dlaczego ich napój bezalkoholowy jest lepszy dla klientów i na nowo wykreowali wizerunek piw bezalkoholowych.

Skupili się przy tym na swoich docelowych odbiorcach, zdefiniowanych jako "młodzi, nowocześni, zdrowi dorośli" w grupie wiekowej od 24 do 44 lat.

Aktywacja marki podczas wydarzeń sportowych

Athletic Brewing dużo zainwestował w pojawianie się na wydarzeniach sportowych, takich jak Iron Man, Spartan i lokalne maratony; ponieważ tam są zdrowi i aktywni ludzie.

W ciągu jednego roku marka przeprowadziła 2500 różnego rodzaju działań promocyjnych, rozdając próbki swoich napojów na mecie. To aż około 8 wydarzeń dziennie!

Kiedy ktoś przekraczał linię mety, ludzie z Athletic Brewing byli tuż obok, aby wręczyć mu drinka.

I to działa, ponieważ jest to pożądany moment, który będzie udostępniany znajomym i rodzinie na całym świecie, zwłaszcza w dobie Internetu.

Tak właśnie działa poczta pantoflowa.

Współpraca z najlepszymi sportowcami

Firma nawiązała współpracę z JJ Wattem, jednym z najtwardszych obrońców w zawodowej lidze futbolu amerykańskiego.

Ukryte przesłanie: picie napojów bezalkoholowych nie jest słabe.

Nawiązali również współpracę ze sportowcami z college'u, aby przemówić do fanów sportu z pokolenia Z i milenialsów.

Zauważ, że nie ma tutaj typowej reklamy. Jak powiedział Andrew Katz - szef marketingu w Athletic Brewing:

"Reklama jest ostatnią rzeczą, której ludzie chcą. Ludzie chcą relacji."

Zobacz jeszcze raz, jak Athletic Brewing wzmacniała te relacje:
1.Przeprowadzili kampanię "Give Dry A Try", w której możesz brać udział wspólnie ze swoimi znajomymi.
2.Zorganizowali loterię opartą na poleceniach, dzięki której możesz pojechać na grupowe wakacje.
3.Sponsorowali wydarzenia sportowe, podczas których przyjaciele i rodzina upamiętniają wielkie osiągnięcia.

Oczywiście to wszystko są działania reklamowe, ale takie, które zbliżały ludzi do siebie.