Freemium to model biznesowy, który polega na oferowaniu podstawowej wersji produktu lub usługi za darmo, podczas gdy bardziej zaawansowane funkcje, dodatkowe usługi lub ulepszenia są dostępne za opłatą. Nazwa "freemium" pochodzi od połączenia słów "free" (darmowy) i "premium" (wysokiej jakości, płatny).
Model freemium jest popularny wśród firm technologicznych i internetowych, ponieważ pozwala na szybkie zdobycie dużej liczby użytkowników i stopniowe zwiększanie przychodów poprzez sprzedaż dodatkowych funkcji premium.
A zatem dlaczego i kiedy warto oferować darmową wersję swojej usługi? Poniżej odpowiedź bazująca na przeprowadzonych badaniach naukowych.
Wskazówka
Zaoferuj bezpłatną podstawową opcję swojego produktu, aby przyciągnąć użytkowników i generować przychody z reklam.
Rekomendacja
Rozważ zaoferowanie darmowej wersji swojego produktu lub usługi - nawet jeśli ma ona ograniczone funkcje.
Podkreślając to, że Twój produkt (bądź usługa) jest bezpłatny, ludzie będą postrzegać go jako mający więcej korzyści niż jest w rzeczywistości i będą bardziej akceptować koszty, które się z nim wiążą (np. reklamy, odpowiadanie na ankiety, wolniejsza obsługa).
W ten sposób zyskasz użytkowników, od których możesz generować przychody z reklam, a później przekonać ich do przejścia na wersję płatną produktu bądź usługi.
Wnioski
Gdy podstawowy plan był darmowy (w porównaniu do planu, za który trzeba było zapłacić dolara), ludzie byli znacznie bardziej skłonni do rejestracji, dostrzegali więcej korzyści z planu i chętniej akceptowali reklamy.
W ramach serii 4 eksperymentów, w których uczestnicy porównywali i wybierali pomiędzy darmowym podstawowym planem, tanimi płatnymi planami (np. 2€) oraz planami premium (np. 14€) dla fikcyjnej platformy streamingowej, badacze odkryli, że:
• O 47,4% więcej osób zarejestrowało się na darmowy podstawowy plan.
• Ludzie oceniali korzyści z darmowej usługi o 18,4% wyżej i byli o 11,2% mniej negatywnie nastawieni do puszczanych ich reklam.
• Ludzie spodziewali się, że czas reklam w darmowej wersji będzie o 9,97 sekundy dłuższy.
• Osoby korzystające z darmowego planu były o 25,1% bardziej skłonne zaakceptować reklamy.
Dlaczego to działa?
Kiedy coś jest nam dane za darmo, jesteśmy świadomi, że zazwyczaj wiążą się z tym koszty niematerialne (np. konieczność oglądania reklam).
Uważamy te koszty za mniej znaczące, gdy otrzymujemy darmową usługę, co sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni je zaakceptować.
Świadomość, że nie musimy płacić za produkt lub usługę, daje nam poczucie wzajemności, co sprawia, że jesteśmy gotowi zaakceptować koszty niepieniężne i inne wady.
Jeśli mamy dostęp zarówno do opcji darmowej, jak i płatnej, to zazwyczaj unikamy opcji płatnej, chyba że czujemy, że zapewnia ona wystarczająco dużo dodatkowych korzyści.
Czcionka: