Podróż bohatera czyli jak robić konwertujące reklamy

Czcionka:

Każda świetna reklama opowiada świetną historię. Jeśli więc chcesz tworzyć skuteczniejsze reklamy, naucz się opowiadać historię lub skorzystaj ze schematu jej opowiadania, który znajdziesz poniżej.

Klienci nie zawsze zdają sobie z tego sprawę, ale są na swojej własnej drodze bohatera. I to właśnie zadaniem Twojej marki jest wzmocnienie tego doświadczenia oraz prowadzenie ich od początku do końca.

Świetnie to robi firma Apple. Niemal wszystkie ich reklamy zaczynają się od centralnej postaci, która reprezentuje potencjalnego klienta. Ta postać rozpoczyna podróż i następnie korzysta z produktów Apple, aby ostatecznie osiągnąć pewną formę "sukcesu".

Oto kilka przykładów reklam od firmy Apple:
Dear Apple
Apple 911 Series
The Greatest

I tu właśnie wiele marek popełnia błąd przy tworzeniu treści lub reklam na końcu lejka sprzedażowego. To ciągłe naciskanie, naciskanie i naciskanie na klienta.

Zamiast przyciągania, przyciągania, a potem dopiero naciskania na klienta.

Ale tu właśnie wkracza Donald Miller i jego książka "Model StoryBrand. Zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki". Autor przedstawia w niej ramy do tworzenia potężnej narracji marketingowej:

Bohater: Twój potencjalny klient. Gdzie chce się znaleźć? To jest główny punkt historii.

Który ma problem: Musi to być prawdziwy problem, do którego można się odnieść. Wyraźnie zidentyfikuj wyzwanie, z którym się mierzy bohater.

I spotyka przewodnika: Twoja firma. Pokaż empatię i autorytet. Ustaw się w roli zaufanego mentora.

Który daje mu plan: Przedstaw kroki, które musi podjąć Twój bohater albo ścieżkę do osiągnięcia rezultatów. Upewnij się, że plan jest jasny i łatwy do naśladowania.

I wzywa go do działania: To zależy od poziomu świadomości klienta. Użyj albo bezpośrednich wezwań do działania (CTA), albo bardziej edukacyjnych treści dla tych potencjalnych klientów, którzy wciąż się zastanawiają. Zachęć ich do podjęcia kolejnego kroku.

Bohater unika porażki: Pokaż realne, relatywne konsekwencje nie rozwiązania problemu. Jakich negatywnych konsekwencji udało się bohaterowi uniknąć?

I bohater osiąga sukces: Pokaż, w jaki sposób klient (Twój bohater) może zyskać przewagę, poprawić relacje lub osiągnąć samorealizację. Nakreśl obraz transformacji, którą umożliwia Twój produkt.

Czas na przykład i to prawdziwej reklamy Bare Performance Nutrition, którą możesz zobaczyć tutaj.

Zwróć uwagę na kilka rzeczy:
• Całe półtorej minuty to opowieść o sportowcu/kliencie, a nie o marce.
• Produkt nie jest wspomniany aż do 1 minuty wideo.
• CTA jest subtelne, ale ujęcia produktu sprawiają, że CTA jest oczywiste.

Jeśli wstawilibyśmy tą reklamę w ramy naszego wspomnianego schematu opowiadania (reklamy), to wyglądałoby to mniej więcej tak:

Bohaterka: Zawodniczka, która miała zaburzenia odżywiania.

Która ma problem: Nie dostarczała swojemu ciału odpowiedniego paliwa i nie miała pewności siebie.

Przewodnik: Przewodnik (firma Bare Performance Nutrition) pomógł bohaterce zmienić życie i odnaleźć inną wersję siebie. Ta nowa wersja bohaterki jest silna, pewna siebie i szczęśliwa.

Który wskazuje plan: Przewodnik pokazuje, jak prawidłowe odżywianie ciała pomoże osiągnąć ten cel i zbudować nową wersję siebie. To tutaj pojawiają się ujęcia produktów i wzmianki o marce.

I wzywa do działania: Nie ma tutaj twardego wezwania do działania. Ale ten film go nie potrzebuje. Zamiast tego wykorzystuje relatywność, aby zachęcić do działania.

Bohaterka unika porażki: Zawodniczka staje się przewodnikiem dla innych osób, które czują się podobnie. Ale wszystko zaczęło się od tego, jak trenowała i odżywiała się.

Bohaterka osiąga sukces: Film pokazuje jej przemianę i to, jak z osoby zmagającej się z problemami zdrowia psychicznego i niską samooceną, stała się kimś szczęśliwym, pewnym siebie i zmieniającym życie innych ludzi.

Celem tego filmu (reklamy) jest podkreślenie przemiany. Następnie wprowadzenie widza w podróż od stanu "przed" do "po" (taka droga przemiany). Potem wykorzystanie marki i jej produktów jako przewodnika na tej drodze od "przed" do "po".

To jest definicja strategii przyciągnij, przyciągnij, a potem dopiero popchnięcia klienta do działania.