Wyobraź sobie, że planujesz zrobić promocję w swoim sklepie. Chcesz obniżyć ceny o 40% na wybrane artykuły, aby je sprzedać i wyczyścić magazyn przed następnym sezonem.
Zastanawiasz się czy lepiej informacje o promocji zapisać kursywą czy nie.
Okazuje się (tak mówi nauka), że ta z pozoru drobna decyzja – użycie kursywy lub nie – może mieć duży wpływ na sprzedaż.
Wskazówka
Promocje wykorzystujące pochyloną kursywę zwiększają chęć zakupu.
Rekomendacja
Używaj kursywy (zamiast regularnych fontów), która jest pochylona w prawo, podczas reklamowania specjalnych promocji (np. zniżek, pakietów).
Spróbuj pochylić czcionkę jeszcze bardziej w prawo (nawet do 35°) niż typowy kąt kursywy (który zazwyczaj wynosi 12-16° w zależności od czcionki), aby zmaksymalizować efekt.
To sprawia, że klienci są bardziej przyciągani do Twoich promocji, co zwiększa szanse na sprzedaż, wizyty w sklepie i kliknięcia w reklamy.
Wnioski
Ludzie postrzegają promocje napisane kursywą jako takie, które szybciej się kończą, co sprawia, że chętniej odwiedzą sklep lub klikną reklamę i ostatecznie częściej dokonają zakupu.
W serii 7 eksperymentów z udziałem 2 026 uczestników badacze odkryli, że gdy użyto kursywy (zamiast zwykłej, niepochylonej czcionki) to:
• 3 razy więcej osób kliknęło link w e-mailu promującym ofertę Starbucks "Kup kartę podarunkową o wartości 5$ za jedyne 4$" (byli również 2,6 razy bardziej skłonni do zakupu karty podarunkowej - chociaż tu próba była mała i statystycznie nieistotna).
• Ludzie deklarowali, że są o 12,9% bardziej skłonni do wizyty i o 30,7% bardziej skłonni do zakupu w meksykańskiej restauracji oferującej promocję "Kup jedno danie, drugie dostaniesz gratis".
• Slogan "Pospiesz się, ta oferta nie potrwa długo!" został uznany za 27,4% bardziej dynamiczny i pilny.
• Ludzie byli o 41,6% bardziej przekonani, że mają mniej czasu na reakcję w przypadku promocji Amazon na kartę podarunkową "Kup kartę za 50$ i otrzymaj 10$ premii".
Efekt ten zanika:
• Wśród osób, które nie są tak wrażliwe na promocje, ponieważ nie przejmują się potencjalną stratą okazji.
• Jeśli tekst nie dotyczy konkretnej promocji (np. "Wpadnij na zakupy zimowe!").
• Jeśli kursywa pochyla litery w lewo (zamiast tradycyjnego pochylenia w prawo).
Dlaczego to działa?
Przetwarzamy tekst zarówno w kategoriach samych słów, jak i obrazu, jaki te słowa tworzą. Sprawia to, że reagujemy na ten sam tekst inaczej, jeśli jest napisany kursywą, wielkimi literami lub w wydłużonej czcionce (która nadaje mu bardziej elegancki wygląd).
Czcionki pisane kursywą są zazwyczaj pochylone w prawo, co sugeruje ruch do przodu. Podświadomie łączymy ten ruch z przemieszczaniem się w czasie.
Ponieważ bardziej zdajemy sobie sprawę, że promocja zapisana kursywą zmierza ku końcowi, wydaje się ona krótsza, co skłania nas do działania, aby nie przegapić okazji.
Różni ludzie mają różne poziomy wrażliwości na promocje – niektórzy są bardziej skłonni do zwracania uwagi na oferty z obawy przed przegapieniem okazji i koniecznością zapłacenia wyższej ceny później, podczas gdy inni są mniej podatni na takie obawy, niezależnie od rodzaju czcionki.
Czcionka: