Iluzja głębi wyjaśnienia czyli dlaczego klienci myślą, że wiedzą więcej, niż faktycznie wiedzą

Czcionka:

Wyobraź sobie, że Twoje dziecko pyta: „Jak działa żarówka?”. Wydaje Ci się, że odpowiedź będzie banalna… do momentu, aż próbujesz to wytłumaczyć krok po kroku. Nagle okazuje się, że Twoja wiedza jest dużo płytsza, niż myślałeś.

To zjawisko to Illusion of Explanatory Depth (iluzja głębi wyjaśnienia). Polega ono na tym, że ludzie przeceniają swoją wiedzę – dopóki nie muszą jej szczegółowo wyjaśnić.

Badania Yale pokazały, że uczestnicy byli pewni, iż dobrze znają działanie codziennych przedmiotów (jak zamki błyskawiczne czy toalety). Jednak gdy mieli je opisać krok po kroku, ich pewność spadła średnio o 20%, a po dodatkowych pytaniach – nawet do 36%.

Dostęp do tej taktyki wymaga aktywacji


To tylko fragment tekstu (około 22%).

Jeśli chcesz przeczytać całość musisz aktywować dostęp.

Kliknij poniżej w czerwony przycisk i aktywuj swój dostęp.