Pokaż, jak pachnie Twój produkt

Czcionka:

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem małego sklepu kosmetycznego i wprowadzasz na rynek nowy produkt - naturalne mydło do rąk o zapachu jabłka.

Podczas rozmowy z projektantem opakowań zdajesz sobie sprawę, że nie jesteś pewien, jaki jest najlepszy sposób na przekazanie zapachu.

Czy zapisać go małą czcionką? Dodać go do nazwy produktu? A może zamiast tego zamieścić zdjęcie soczystego jabłka?

Oto, co powinieneś zrobić, zgodnie z najnowszymi badaniami.

Wskazówka

Wizualizuj zapach produktu na opakowaniu i w reklamach.

Rekomendacja

Jeśli produkt jest pachnący (np. mydło), wizualnie zilustruj zapach, aby ludzie mogli wyobrazić sobie jego zapach.

Jest to szczególnie skuteczne w przypadku zapachów, które łatwo sobie wyobrazić (np. kwiat jaśminu). Na przykład, jeśli zapach jest różany, pokaż różę lub jeśli jest cytrynowy, pokaż cytrynę.

Ludzie chętniej wybiorą Twój produkt i bardziej go polubią.

Wnioski

Dodanie zdjęcia zapachu na opakowaniu produktu sprawia, że ludzie bardziej go lubią i chętniej wybierają.

W ramach 10 eksperymentów naukowcy odkryli, że:
• Gdy pokazano klientom 330 produktów zapachowych (np. detergent do prania, uniwersalny środek czyszczący), to oceny klientów były średnio o 4,5% wyższe w przypadku produktów ze zdjęciem zapachu.
• 61% (w stosunku do 39%) osób wybrało mydło do rąk ze zdjęciem gruszki (w porównaniu do mydła bez bez zdjęcia na opakowaniu).
• Ludzie polubili reklamę mydła do rąk o 13,6% bardziej, gdy zawierała ona zdjęcie mandarynki (w porównaniu z sytuacją, gdy nie zawierała takiego zdjęcia).

Efekt ten jest silniejszy:
• W przypadku osób lubiących mocne zapachy.
• W przypadku produktów, których zapach jest istotny (np. środek czyszczący, ale nie wałek do usuwania sierści z ubrań).
• Gdy ludzie mogą lepiej wyobrazić sobie zapach (np. ludzie byli o 15,4% bardziej skłonni wyobrazić sobie zapach przekrojonej cytryny niż całej cytryny w płynie do mycia naczyń).

Efekt ten przynosi odwrotny skutek w przypadku pokazania na produkcie obrazów kojarzących się z nieprzyjemnymi zapachami (np. umieszczenie zdjęcia ryby na odświeżaczu powietrza, aby pokazać, że produkt ten usuwa nieprzyjemne zapachy).

Dlaczego to działa?

Obrazy zapachów stymulują naszą korę wzrokową, sprawiając, że myślimy o pokazanych zapachach (obrazy aktywują naszą pamięć lepiej niż czytanie samego tekstu).

Kiedy widzimy obraz zapachu, podświadomie używamy wspomnień i wyobraźni, aby doświadczyć wyobraźni węchowej (doznajemy wrażenia wąchania czegoś, czego nie ma).

Wyobrażenia węchowe aktywują sieci sensoryczne zapachu w naszym mózgu, sprawiając, że doświadczenie wydaje się jeszcze bardziej realne.

Kiedy wyobrażamy sobie zapach, zaczynamy bardziej lubić produkt, bo wydaje się on bardziej namacalny i realny.

Dodatkowa wskazówka

Dodanie zapachu do produktu (np. nadanie kolekcji ubrań określonego zapachu) sprawi, że produkt będzie o wiele lepiej zapamiętywany.