Która z tych emotikonek wyróżnia się najbardziej: 😀 😂 😎 🙁 🍉 😢 🥱 ?
Albo, które z tych słów: biurko, krzesło, łóżko, stół, wiewiórka, komoda, stołek, kanapa?
A jeśli na obrazku będziesz miał ustawione w rzędzie kilka par butów, z których wszystkie są brązowe, a jedna para różowa, to która rzuci Ci się w oczy?
Większość z ludzi pewnie wskaże 🍉, wiewiórkę i różowe buty.
W 1933 roku niemiecka psychiatra Hedwig Von Restorff odkryła, że prezentując komuś kilka informacji z jednej kategorii (np. twarze) i jednej, która nie należy do tej kategorii (np. owoce), ludzie znacznie częściej zapamiętują "te dziwne" i niepasujące do schematu rzeczy.
Ma to intuicyjny sens, prawda? Jak wskazuje Seth Godin w swojej książce "Fioletowa krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny", zauważysz i zapamiętasz fioletową krowę na pastwisku znacznie lepiej niż brązową lub białą.
Co to oznacza dla marketerów?
To proste. Możesz wykazać się sprytem w projektowaniu. Spraw, aby to, co chcesz, aby ludzie zauważyli i zapamiętali, wizualnie różniło się od pozostałych rzeczy. Może to być Twój produkt lub marka, funkcja, opcja cenowa lub reklama.
Przykłady:
Fizyczne produkty w sklepach: bądź jak tuba Pringlesów, a nie kolejna paczka z chipsami.
Marka: wybierz zupełnie inną estetykę niż konkurenci, na przykład heavy metalowy klimat napoju Liquid Death.
Opcje cenowe: spraw, aby plan cenowy, na którego sprzedaży najbardziej Ci zależy, różnił się wizualnie od pozostałych planów cenowych.
Porównania: porównaj swój produkt z konkurencją i spraw, by wszystkie produkty konkurencji były czarno-białe (szare), a Twój produkt był w pełnym kolorze (ekscytujący i zauważalny).
Warto być kreatywnym. Większość marek gra bezpiecznie i robi to, co wszyscy inni. Ale dzikie, kreatywne i odbiegające od normy rzeczy sprawią, że będziesz się wyróżniać i zostaniesz zapamiętany.
Czcionka: