W marketingu celem pisania jest zainspirowanie do działania, zakupu produktu, odpowiedzi na wiadomość e-mail lub rozpoczęcia bezpłatnego okresu próbnego.
Chcesz zachęcić zajętych ludzi do działania? Przejdź od razu do rzeczy.
Jak to zrobić? Pisz jak trzecioklasista - prosto i bezpośrednio.
A oto 9 praktycznych wskazówek jak to robić:
Wskazówka 1: Usuń zbędne treści
Krótsze zdania i akapity są bardziej zachęcające. Łatwiej się je czyta. Nie zalewaj więc czytelnika niepotrzebnym tekstem.
"Klient to nie kretyn, to twoja żona" - David Ogilvy
Wskazówka 2: Bądź konkretny
Nie pozwól czytelnikowi zgadywać, co oznaczają branżowe wyrażenia. Bądź konkretny. Twoje teksty powinny wzbudzać zaufanie, a nie dezorientację.
Twój tekst ma być jasny i zwięzły. Ma wzbudzać zaufanie.
Wskazówka 3: Używaj czasowników w formie czynnej
Długie zdania nie dodają pewności siebie. Ale czasowniki w formie czynnej już tak (np. "zjadłem" zamiast "został zjedzony"). A to dlatego, że pomagają czytelnikowi jasno wyobrazić sobie daną czynność.
Wskazówka 4: Pisz tak, jak mówisz
Sposób, w jaki rozmawiasz z przyjacielem, to sposób, w jaki powinieneś rozmawiać z klientem.
Używaj języka naturalnego, potocznego i prostego.
Wskazówka 5: Unikaj żargonu
Staraj się nie używać żargonu technicznego i biznesowego.
To marnowanie słów, które odciągają uwagę od produktu.
"Żargon pozwala nam zakamuflować intelektualne ubóstwo werbalną ekstrawagancją" - David Pratt
Wskazówka 6: Używaj krótkich słów
Jeśli masz do wyboru krótkie słowo i długie słowo, które oznaczają to samo, wybierz to krótkie (np. użyj słowa "prosty" zamiast "nieskomplikowany"). To zwiększy czytelność Twojego tekstu.
Wskazówka 7: Zrezygnuj z niepotrzebnych przymiotników
Dodaj przymiotniki tylko wtedy, gdy są one niezbędne. W większości przypadków nie są.
Wskazówka 8: Zrezygnuj z niepotrzebnych przysłówków
Słowa takie jak "naprawdę" czy "faktycznie" są niejasnymi przysłówkami. Nie wnoszą one żadnej wartości dodanej.
Wskazówka 9: Załóż, że wszyscy są trzecioklasistami
Nie piszesz po to, by zaimponować. Piszesz, by przekonywać. Inspirować. I zachęcić do działania.
Zamieszanie zabija konwersje.
Pisz tak, aby twój czytelnik potrzebował jak najmniej czasu i wysiłku, aby zrozumieć Twoje przesłanie.
Czcionka: