Które z tych dwóch zdań sprawia, że jesteś bardziej skłonny wypróbować daną restaurację?
• Owoce morza były pyszne w tej restauracji
• Owoce morza są pyszne w tej restauracji
Niby tylko subtelna różnica, ale okazuje się, że użycie czasu przeszłego bądź teraźniejszego będzie miało wpływ na to, jak bardzo dany przekaz jest przekonujący.
Rekomendacja
• Używaj czasu teraźniejszego (a nie przeszłego) w swoich komunikatach do klientów.
• Staraj się przekonać swoich klientów, aby pisali opinie o Twojej firmie/produkcie w czasie teraźniejszym (możesz to zrobić sugerując to w formularzu - np. "Napisz jak smakuje jedzenie u nas" zamiast "Napisz jak smakowało jedzenie u nas").
Przykład: Prezentuj recenzje i opinie, które używają czasu teraźniejszego (np. "Pizza jest świetna" zamiast "Pizza była świetna") albo mów o otrzymanych nagrodach i certyfikatach w czasie teraźniejszym (np. "Najlepsza restauracja we Wrocławiu" zamiast "Uznana za najlepszą restaurację we Wrocławiu w 2022 roku).
Dzięki temu Twój przekaz będzie brzmiał pewniej i bardziej przekonująco.
Wnioski
Treści są bardziej pomocne i przekonujące, gdy są napisane w czasie teraźniejszym, a nie przeszłym.
W przeprowadzonym badaniu dotyczącym recenzji książki ("Fabuła jest interesująca" vs. "Fabuła była interesująca"):
• Ludzie uznali recenzję książki o 26,4% bardziej pomocną, gdy była napisana w czasie teraźniejszym
• Ludzie byli o 12,3% bardziej skłonni sądzić, że książka im się spodoba, gdy była napisana w czasie teraźniejszym
W przeprowadzonym badaniu dotyczącym wyboru wakacyjnych podróży ("Ta plaża rzeczywiście miała świetną atmosferę" vs. "Ta plaża rzeczywiście ma świetną atmosferę"):
• Ludzie, którzy czytali ofertę napisaną w czasie teraźniejszym byli o 4,3% bardziej zdecydowani wybrać wakacyjną ofertę
• Ludzie, którzy czytali ofertę napisaną w czasie teraźniejszym byli o 7,8% bardziej zainteresowani poznaniem więcej szczegółów dotyczących wakacyjnej oferty
Pozytywny efekt używania czasu teraźniejszego w przekazach działa zarówno w przypadku szerokiej gamy produktów i usług, jak i wtedy, gdy produkty są kupowane z różnych powodów (np. przyjemność, praca).
Dlaczego to działa?
• Postrzegamy czas przeszły jako mówiący coś o konkretnym momencie, a nie jako czynność ciągłą i dlatego wydaje się on nam bardziej subiektywny.
• Czas teraźniejszy sugeruje coś aktualnego i bardziej uniwersalnego - wydaje się bardziej pewny.
• Dlatego, że postrzegamy czas teraźniejszy za bardziej pewny niż czas przeszły, to uważamy, że jest bardziej przekonujący, użyteczny i pomocny.
Marketing
Czcionka: