Kiedyś planowanie kampanii PR trwało miesiącami. Teraz przypomina to grę zręcznościową.
Jak szybko potrafisz zareagować na daną chwilę? Czy potrafisz w nadarzającej się okazji stworzyć odpowiednią historię i wprowadzić swoją markę do rozmowy?
W zeszłym roku te 3 marki wykonały w tym obszarze świetną robotę i warto się uczyć od nich:
#1. Stanley
Pewnej kobiecie spalił się doszczętnie samochód. Pokazała jego zdjęcie na TikToku.
Jedyne co pozostało niezniszczone, to jej… kubek marki Stanley. I to z lodem, który wciąż był w środku kubka.
Film bardzo szybko stał się wiralem w sieci (zdobył 90 milionów wyświetleń, setki komentarzy i tysiące udostępnień). I przyciągnął niekończące się zainteresowanie.
W ciągu 24 godzin prezes Stanleya dołączył swoje wideo z odpowiedzią na TikToku.
Zaproponował kobiecie darmowy kubek Stanley… i nowy samochód.
Rezultat?
• 120 milionów więcej wyświetleń na TikToku
• szum medialny warty miliony (linki zwrotne, treści społecznościowe i relacje telewizyjne)
#2. North Face
Jedna z kobiet podczas pieszej wędrówki po górach w Nowej Zelandii przemokła do suchej nitki, będąc w kurtce przeciwdeszczowej North Face.
Nagrała więc filmik i wrzuciła do sieci. Poprosiła o:
• przeprojektowanie kurtki przeciwdeszczowej
• sprawienie, aby rzeczywiście była wodoodporna
• dostarczenie jej na górę.
Film z prośbami brzmiącymi szalenie niemożliwie uzyskał 11 milionów wyświetleń.
Co więc zrobiła firma North Face? Dostarczyli. Dosłownie.
W ciągu 5 dni North Face nagrał film, na którym ich ludzie biorą nową kurtkę, wskakują do helikoptera i dostarczają ją w góry.
Wideo zebrało 5 milionów wyświetleń.
Jasne, to inscenizacja. Ale pokazuje, że North Face słucha i jest gotów zrobić wszystko, aby pomóc swoim klientom.
Odwrócili scenariusz, zmieniając historię o wściekłym kliencie w taką, w której to oni są bohaterami.
#3. Solo Stove
Jeśli znasz Snoop Dogga, to wiesz, że kojarzony jest on z paleniem zioła (trawki). Kiedy więc 100 milionów fanów obserwujących artystę na Instagramie usłyszało od Snoop Dogga, że ten "rzuca palenie", to możesz sobie tylko wyobrazić ich zdziwienie i zaskoczenie.
Post zdobył 5 milionów polubień i rozpisywano o tym w tysiącach publikacji.
Zdezorientowani i niecierpliwi ludzie czekali na kolejny post Snoop Dogga.
I się doczekali… premiery bezdymnego paleniska Solo Stove z limitowanej edycji Snoop Dogga.
Zauważ, że marka tutaj stworzyła historię przeciwną do osobowości Snoop Dogga, która wywołała szok:
Pierwsza fala doniesień medialnych: Snoop Dogg rzuca palenie?!
Druga fala doniesień medialnych: wyjaśnienia dotyczące publikacji postu i rozpoczęcia współpracy ze Snoop Doggiem.
A jak się to przełożyło na wyniki sprzedażowe Solo Stove? Oto kilka statystyk:
• 31 milionów polubień w mediach społecznościowych
•1,2 miliona wzmianek o marce
• ekspozycja medialna na poziomie 43,5 miliona dolarów
• 19,5 miliarda wyświetleń (wręcz obłędne dane)
Podsumowanie
• Szybkość jest najważniejsza: musisz wykorzystać pojawiające się okno czasowe mające związek z danym tematem.
• Zrób wszystko, aby pokazać swoim klientom, że Ci zależy - szybko, publicznie, w przemyślany sposób.
• Zmień zgłoszenia niezadowolonych (lub wręcz wściekłych) klientów w wirusowe momenty związane z Twoim wizerunkiem (PR).
• Najpierw myśl o wiralowych nagłówkach, a dopiero potem ogłaszaj partnerstwo i wprowadzaj produkt na rynek.
Marketing
Czcionka: