Chciałbyś wiedzieć jak działa Twoja konkurencja, jak się reklamuje, które kreacje reklamowe działają u konkurencji?
Alex Garcia z Marketing Examined pokazał w jaki sposób można zbadać lejki sprzedażowe dowolnej firmy, które reklamuje się poprzez Facebooka.
Wszystko zaczyna się od lejków inżynierii odwrotnej.
W przypadku Facebooka analizuje on dwa lejki sprzedażowe:
• TOFU (Top of Funnel) czyli górę lejka oraz MOFU (Middle of Funnel) czyli środek lejka sprzedażowego
• Retargeting
Czasami można znaleźć dwa różne typy kreacji reklamowych dopasowane do zupełnie różnych stron docelowych. Dlatego zawsze warto to przeanalizować.
• Lejki TOFU i MOFU
Krok #1: Najpierw przejdźmy do biblioteki reklam wybranej marki:
1.Przejdź do Facebooka
2.Znajdź swojego konkurenta za pomocą paska wyszukiwania
3.Kliknij jego stronę firmową
4.Kliknij 'Informacje'
5.Kliknij 'Transparentność strony'
6.Przejdź do 'Biblioteki reklam'
Krok #2: Teraz znajdź najlepsze reklamy konkurencji.
Przewiń w dół, aby znaleźć najstarszą aktywną reklamę w bibliotece.
To są jedne z najlepszych reklam Twojej konkurencji. Dlaczego?
Jeśli reklama działa od ponad 6 miesięcy - pokazuje to jedną rzecz... Ta reklama działa. Jest efektywna, przynosi zwrot z inwestycji, a Facebook ją uwielbia, ponieważ klienci w nią klikają.
Krok #3:Przejdź do strony docelowej
Następnie kliknij reklamę, aby zobaczyć, na jaką stronę docelową (landing page) Cię Facebook przeniesie.
Zanim to jednak zrobisz najpierw warto zobaczyć jak ta strona wyglądała w przeszłości.
W tym celu skopiuj adres URL strony docelowej (landing page'a), a następnie wejdź na stronę web.archive.org.
Wklej adres URL do paska wyszukiwania i naciśnij enter.
Teraz zobaczysz historię zmian wprowadzonych na stronie docelowej na przestrzeni lat.
I możesz porównać i sprawdzać to, co się zmieniło, a co pozostało takie samo.
To co się zmieniło, to znaczy, że nie zadziałało. To co pozostało bez zmian oznaczać może, że świetnie się sprawdza.
W przypadku lejka warto jeszcze przyjrzeć się takim elementom jak:
1.Strona docelowa (landing page)
2.Punkty wejścia do lejka
3.Oferty
4.Zwalczanie obiekcji klienta
5.Personalizacja
6.Intencje wyjścia
7.E-mail marketing
• Lejki retargetingowe
Jeśli nie jesteś zaznajomiony z retargetingiem, to mówiąc w największym skrócie, reklamy są wyświetlane osobom, które odwiedziły daną stronę lub kliknęły w reklamę tej strony w przeszłości (śledzi ich bowiem piksel Facebooka).
Zestaw reklam retargetingowych jest bardziej ukierunkowany lub promuje inną ofertę. Wszystko po to, by przyciągnąć użytkownika z powrotem na stronę.
W jaki sposób możesz zobaczyć reklamy retargetingowe danej marki?
• Wejdź na stronę marki, włóż produkt do koszyka i rozpocznij proces płatności.
• Następnie przejdź do Facebooka i przewijaj, aż zobaczysz kolejną reklamę tej marki.
Możesz to sobie ułatwić instalując wtyczkę "My Ad Finder" do przeglądarki Chrome. Ta wtyczka usuwa z Twojego kanału na Facebooku wszystko, co nie jest reklamą.
Wskazówki:
• Uruchom retargeting za pośrednictwem innych kont niż konto Twojej marki, aby skutecznie promować produkty, wykorzystując dowód społeczny (np. z dużej publikacji albo od influencera).
• Spersonalizowana strona docelowa oparta na danych wejściowych użytkownika dobrze sprawdza się w przypadku reklam retargetingowych.
• Podsumowanie
1.Wybierz markę.
2.Przejdź do biblioteki reklam.
3.Znajdź najlepszą / najstarszą reklamę.
4.Kliknij stronę docelową.
5.Wprowadź adres strony na web.archive.org
6.Zobacz, jak strona zmieniała się w czasie.
7.Rozpocznij proces zakupu.
8.Pobierz wtyczkę "My Ad Finder" (dla przeglądarki Chrome).
9.Przeanalizuj otrzymane reklamy retargetingowe.
10.Wykorzystaj zdobytą wiedzę do zbudowania własnego lejka.
Marketing
Czcionka: