Niewielka zmiana w kolorach używanych przez markę może zmienić sposób, w jaki ludzie ją postrzegają, a w konsekwencji prawdopodobieństwo, że zostaną jej klientami.
Na przykład, możesz chcieć, aby Twoja marka była postrzegana jako:
• Elegancka i wyrafinowana
• Kompetentna i niezawodna
• Zabawna i ekscytująca
• Żądna przygód i odważna
Każda z tych cech ma swój odpowiedni kolor.
A oto co odkryli naukowcy:
Rekomendacja
Używaj kolorów marki, które odpowiadają temu, jak chcesz być postrzegany:
• Niebieski sprawia, że wydajesz się kompetentny
• Czerwony sprawia, że marka wydaje się bardziej ekscytująca
• Czarny, fioletowy i różowy sprawiają, że marka jest postrzegana jako wyrafinowana lub luksusowa.
• Brązowy sprawia, że marka kojarzy się z siłą, mocą i trwałością
Odcień koloru również ma znaczenie. Im bardziej nasycone są kolory Twojej marki, tym bardziej będzie ona postrzegana jako silna i solidna.
Wnioski
Określone kolory na opakowaniach i w logo marki odgrywają ważną rolę w budowaniu wizerunku tożsamości marki w umysłach ludzi.
W ramach czterech eksperymentów naukowcy odkryli, że:
• Wykorzystanie kolorowego logo marki, zamiast logotypu w kolorach szarości (czrno-białe), sprawia, że ludzie odbierają markę o 53% silniejszą:
➡ Czerwony jest uznawany za ekscytujący
➡ Niebieski jest uznawany za kompetentny
➡ Czarny, różowy i fioletowy są kojarzone z wyrafinowaniem
➡ Pomarańczowy jest uznawany za mało wyrafinowany
➡ Brązowy jest uznawany za silny, solidny i związany z naturą
• Kolory o wysokim nasyceniu (żywe, z dużą ilością pigmentu) są postrzegane jako mocniejsze i bardziej niezawodne.
• Kolory o niskim nasyceniu (wyblakłe) lub zawierające dużo koloru białego są postrzegane jako bardziej delikatne i wyrafinowane.
• Osoby poszukujące trwałego, mocnego lub solidnie wykonanego produktu były 3,32 razy bardziej skłonne do zakupu prezerwatywy, gdy była reklamowana w kolorze czerwonym o wysokim nasyceniu.
• Natomiast osoby poszukujące produktów eleganckich, atrakcyjnych lub wyrafinowanych były 2,63 razy bardziej skłonne do zakupu produktu, jeśli był on w odcieniach fioletu, o niskim nasyceniu kolorów lub w jasnych (pastelowych) kolorach.
Dlaczego to działa?
Kiedy patrzymy na kolory w naszych umysłach wyzwalają się różne emocje:
• Czerwony przyciąga uwagę i wywołuje ekscytację.
• Brąz kojarzy się z ziemią i wywołuje wrażenie naturalności, związków z przyrodą oraz powagi.
• Niebieski kojarzy się z inteligencją, zaufaniem i efektywnością.
• Czarny wywołuje skojarzenia z przepychem i wysokim statusem.
• Ponieważ róż jest uznawany za delikatniejszy, bardziej kobiecy kolor, wywołuje skojarzenia związane z wyrafinowaniem, natomiast fiolet postrzegany jest jako bardziej dostojny i majestatyczny ze względu na dawne skojarzenia z rodziną królewską.
Odczuwamy większą ekscytację, patrząc na kolory o wyższym nasyceniu, podczas gdy kolory pastelowe dają odwrotny efekt.
Czcionka: