Chase Dimond, który prowadzi agencję marketingową i specjalizuje się w copywritingu, pokazał 9-etapowy proces pisania treści, które generują wysoką konwersję. Z tej procedury korzystają również jego pracownicy. Oto ona:
#1. Określ swój cel
Określ, co chcesz osiągnąć za pomocą swojego tekstu:
• Czy chcesz, aby się zarejestrowali?
• Czy chcesz, aby coś kupili?
• Czy chcesz, aby umówili się na rozmowę?
Cokolwiek to jest, ustal to.
Wszystko, co zrobisz od tego momentu, będzie się wokół tego kręcić.
#2. Przeprowadź badania
Już wiesz, jaki jest Twój cel. Teraz musisz zrozumieć swoją grupę docelową.
Dowiedz się, jakie są ich:
• Upodobania
• Niechęci
• Obawy
• Ambicje
• Problemy
• Cele
• Zastrzeżenia
#3. Ustrukturyzuj to
Teraz musisz stworzyć zarys swojego tekstu.
Istnieje wiele schematów, których możesz użyć:
• AIDA - Attention (Uwaga), Interest (Zainteresowanie), Desire (Pragnienie), Action (Działanie)
• PAS - Problem (Problem), Agitate (Pogłębienie), Solution (Rozwiązanie)
• PASTOR - Problem (Problem), Amplify (Wzmocnienie), Story (Historia), Testimony (Świadectwo/Dowód społeczny), Offer (Oferta), Response (Reakcja)
• Before-After-Bridge - Przed-Połączenie-Po (Opisuje sytuację "przed", "po" i tworzy most, jak osiągnąć ten rezultat)
• Features-Advantages-Benefits - Cechy, Zalety, Korzyści
Wybierz ten, który najlepiej pasuje do rodzaju tekstu, który piszesz (reklama, e-mail, strona docelowa, itp.).
#4. Pisz
Na tym etapie masz już gotowe ramy. Teraz wystarczy wypełnić luki.
Dobra zasada na ten etap: Pisz jak najwięcej.
Nie martw się o edytowanie, skracanie czy poprawianie tego, co napisałeś. Do tego przejdziemy później.
#5. Zrób sobie przerwę
Po napisaniu pierwszej wersji twojego tekstu, twój umysł będzie zmęczony.
Musisz się zresetować.
Aby to zrobić, możesz:
• Pójść na siłownię
• Zjeść lunch
• Wypić kawę
• Pójść na spacer
• Pobawić się z dziećmi
Zrób cokolwiek, co na chwilę pozwoli ci zapomnieć o pisaniu tekstu.
#6. Edytuj
Twój tekst jest już dobry. Teraz nadszedł czas, aby uczynić go świetnym.
Oto jak to zrobić:
• Usuń niepotrzebne części
• Podziel akapity na zdania
• Podziel zdania na słowa
• Uprość słowa/zdania
• Sformatuj tekst z myślą o skanowaniu wzrokiem
Powtarzaj te kroki tyle razy, ile będzie trzeba.
#7. Dokonaj korekty
Świetnie, tekst jest gotowy! Następny krok to sprawdzenie go pod kątem błędów.
Aby uzyskać najlepsze rezultaty, zrób to 3 razy:
• Pierwszy raz: Użyj internetowego narzędzia do sprawdzania gramatyki.
• Drugi raz: Poproś kogoś, aby przeczytał tekst i sprawdził błędy.
• Trzeci raz: Przeczytaj tekst sam jeszcze raz i ponownie sprawdź błędy.
#8. Opublikuj
Niewiele pozostaje do zrobienia poza kliknięciem "wyślij".
Tylko upewnij się, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone przed tym krokiem.
#9. Testuj
Po opublikowaniu tekstu… musisz go ciągle doskonalić.
Jak? Testując:
• Nagłówki
• Tematy wiadomości
• Leady
• Treść główną
• Oferty
• CTA (wezwania do działania)
• Podejścia
• Unikalne cechy produktu (USP)
• Główne pomysły
Sprawdź, co działa najlepiej, i skup się na tym.
Czcionka: