Jak pisać skuteczne maile?

Czcionka:

Istnieje kilka uniwersalnych praw, które zawsze działają jeśli chodzi o pisanie maili i to bez względu na listę, rynek czy produkt. Podzielił się nimi Chris Orzechowski na swoim profilu na Twitterze. Oto one:

1. Email ma się dobrze i zawsze tak będzie

Według Chrisa email jako forma przekazu marketingowego jest silniejszy niż kiedykolwiek i nic nie wróży, żeby się to miało zmienić. A wręcz przeciwnie. Siła oddziaływania maili staje się coraz większa.

2. Pisanie jest procesem technicznym, a nie romantycznym

Większość pisarzy, którzy odnieśli sukces na świecie, postrzega pisanie jako proces mechaniczny. Kiedy Stephen King lub James Patterson siadają do pisania 3000-5000 słów każdego dnia, nie zapalają świeczki... nie nalewają sobie koktajlu... i nie czekają, aż muza ich znajdzie. Oni zamiast tego sadzają swoje tyłki w fotelach i zaczynają pisać. Tutaj bowiem nie chodzi o inspirację, a bardziej o montaż przekonujących wiadomości sprzedaży na podstawie przetestowanych i sprawdzonych formuł.

3. Każdy email ma taki sam schemat

Tą formułą/schematem jest:
• Tytuł
• Historia/Hak/Lead
• Niezauważalne przejście
• Wezwanie do akcji

Jest to sprawdzona formuła perswazji przy sprzedaży za pośrednictwem emaila. Kiedy zaczniesz patrzeć na każdy email przez pryzmat tych składowych, to o wiele łatwiej będzie Ci zapełnić puste miejsca.

4. Najważniejszy jest tytuł maila

Powinieneś poświęcić 90% swojego czasu na dopracowanie dobrego tytułu maila, a tylko około 10% na jego treść. Oczywiście nie są to jakieś sztywne proporcje, ale mają Ci pokazać jak ważny jest tytuł maila. To tytuł ma zachęcić do otworzenia maila. Jak użytkownik go nie otworzy, to nie masz szans na rozpoczęcie z nim rozmowy.

5. Krótkie tytuły zazwyczaj działają lepiej

Chris Orzechowski sporo testował na swoich mailach i wyszło mu, że najlepiej u niego działały tytuły, które miały nie więcej niż 10-11 słów. Dlatego zachęca, aby temat maila było możliwie krótki, a to dlatego że:
• często zdarza się, że dłuższe tytuły nie są wyświetlane w całości na urządzeniach mobilnych
• ludzki mózg przetwarza informacje w kawałkach - im mniej słów tym łatwiej mu po prostu daną informację przetworzyć

6. Ciekawość kluczem do sukcesu

Najlepsza formuła tytułu maila to połączenie ciekawości i korzyści. To naprawdę potężne narzędzie w Twoich rękach. Ludzie klikają na tytuły, które wywołują ich ciekawość. To sprawdza się lepiej niż nawet informacja o prostej korzyści lub efekt szoku.

7. Historie sprzedają i łatwo je napisać w mailu

Historie "miażdżą" i sprzedają. A to dlatego, że ludzie uwielbiają słuchać historii. W ten sposób od lat ludzie się kontaktują, a natura ludzka się nie zmienia.

Kiedy zilustrujesz swój komunikat sprzedażowy historią, pomoże to Twojemu potencjalnemu klientowi wyobrazić sobie, że podąża podobną ścieżką. A to jest o wiele potężniejsze narzędzie niż np. podawanie mu "powodów dlaczego" przez cały dzień.

8. Im bardziej osobisty ton, tym lepiej

Im bardziej zbliżysz się tonem do indywidualnej rozmowy za pośrednictwem poczty e-mail… tym lepiej. Nie zawsze jest to łatwe, zwłaszcza, gdy posiadasz dużą bazę użytkowników.

Ale jeśli uda Ci się sprowadzić treść maila to takiego jakbyś rozmawiał sam na sam z potencjalnym klientem… z jednym czytelnikiem… to taka wiadomość e-mail będzie dużo lepiej odczytywana w umyśle potencjalnego klienta.

9. Twój wielki pomysł jest ważniejszy od umiejętności pisania

Jedną rzeczą, o której zawsze musisz pamiętać, jest to, że wielka idea przenosi sprzedaż. Musisz tylko mieć pomysł, który jest wystarczająco potężny, aby zainspirować do działania.

Nie przejmuj się, jeśli Twoje pisanie nie jest doskonałe. Możesz nawet mieć literówkę lub dwie. Nieważne. To nie ma znaczenia. Ludzie będą kupować od Ciebie z powodu idei, którą zaszczepiłeś w ich umyśle.

10. Twoim zadaniem jest skłonić użytkownika do kliknięcia

Skup się na tym, żeby Twój mail sprawiał, aby ludzie klikali w link zamieszczony w mailu. To całe Twoje zadanie. Nie martw się o sprzedaż w mailu, bo to Twoja strona sprzedażowa ma robić sprzedaż, a nie Twój mail. Mail ma tylko skłonić użytkownika to kliknięcia w link, który na tą stronę sprzedażową przenosi.

11. Im więcej linków, tym lepiej

Większość ludzi piszących maile sprzedażowe wstawia link dopiero na koniec tego maila. Chcą, aby użytkownik najpierw przeczytał całą treść maila, a dopiero później kliknął w link. A to błąd. Warto wstawiać linki w całym tekście (podlinkowywać specyficzne i dające korzyści frazy). Linki bowiem przyciągają nasz wzrok, a podlinkowując odpowiednie frazy przenikasz do świadomości użytkownika. Jeśli użytkownik chce osiągnąć korzyść, o której mówi podlinkowana fraza, to wręcz nie może się powstrzymać w jej kliknięcie.