Dobra historia potrafi nie tylko wpływać na zachowania klientów, ale także motywować ich do działania. Storytelling może być zatem potężnym narzędziem w strategii marketingowej, które pomoże zarówno w realizacji krótkoterminowych, jak i długoterminowych celów biznesowych.
Russell Brunson w swojej książce "Tajniki eksperta. Sekretny podręcznik zamieniania przypadkowych gości w stałych klientów" przedstawia kluczowe elementy, jakie powinna zawierać każda dobra historia:
• bohater,
• pragnienie,
• konflikt.
Te podstawowe komponenty można zobaczyć nawet w prostych bajkach, takich jak historia Kopciuszka:
• Bohater: Kopciuszek.
• Pragnienie: Pójść na bal i spotkać księcia.
• Konflikt: Zła macocha i przyrodnie siostry, które uniemożliwiają jej udział w balu.
Sekret przyciągnięcia uwagi tkwi w zbudowaniu relacji z bohaterem i pokazaniu jego pragnień, dzięki czemu odbiorca utożsamia się z bohaterem i angażuje się w jego podróż.
Historie to potężne narzędzie, ponieważ wpływają na ludzkie przekonania. Zastosowanie ich w marketingu pozwala pisać lepsze reklamy, tworzyć efektywne oferty i fenomenalne prezentacje sprzedażowe, a nawet budować swój wizerunek jako eksperta w branży.
5 kroków do stworzenia urzekającej historii bohatera
Russell Brunson przedstawia 5 etapów, które są kluczowe w tworzeniu historii dla celów marketingowych lub sprzedażowych:
KROK 1: Zbuduj relację z bohaterem
Najpierw musisz zrozumieć, z jakimi problemami mierzy się Twój klient. Kluczem jest stworzenie bohatera, z którym odbiorca może się utożsamiać. Opisz jego sytuację oraz zagrożenia, które utrudniają mu życie. Dzięki temu zbudujesz silną relację, która pozwoli klientowi lepiej zrozumieć Twoje rozwiązanie.
KROK 2: Przedstaw pragnienia
W każdej historii bohater chce uniknąć bólu lub doświadczyć przyjemności. Twoim zadaniem jest ustalenie, na czym najbardziej zależy Twojemu klientowi. Najczęściej pragnienia te dotyczą jednego z trzech obszarów:
» bogactwo,
» zdrowie,
» związki.
Skup się na jednym z tych pragnień i zdefiniuj je bardzo szczegółowo. Im lepiej określisz pragnienia swojego klienta, tym łatwiej będzie przyciągnąć odpowiednią grupę odbiorców.
KROK 3: Stwórz konflikt lub przeszkodę
Konflikt jest siłą napędową każdej historii. Może to być przeszkoda zewnętrzna (osoba, system, fałszywe przekonania) lub wewnętrzna walka bohatera. Ważne jest, aby przedstawić przeszkodę, która może uniemożliwić bohaterowi osiągnięcie celu.
KROK 4: Przedstaw przewodnika
Bohater rzadko pokonuje przeszkody sam. Przewodnik to osoba, która pojawia się w jego życiu, aby pomóc mu osiągnąć pragnienia. Dzięki temu bohater otrzymuje wskazówki i wsparcie, które prowadzą go do celu.
KROK 5: Pokaż osiągnięcie celu i transformację bohatera
Na końcu historii bohater osiąga swój cel i przechodzi transformację. Klienci nie chcą jedynie małych ulepszeń – szukają prawdziwej zmiany. Opisz, jak bohater zmienił swoje życie po przejściu tej drogi, aby odbiorca poczuł, że ta przemiana jest w zasięgu ręki również dla niego.
Zrozumienie tych pięciu kroków pozwala stworzyć angażującą narrację, która pomoże Ci zaprezentować swoją markę jako autentyczną i świadomą. Aż 51% klientów uważa, że ich relacja z marką zaczyna się w momencie, kiedy czują się zrozumiani. To właśnie historie są najlepszym sposobem na wyjaśnianie klientom, jak Twoje rozwiązania mogą im pomóc.
Marketing
Czcionka: