Stosuj psychologię wiarygodności, aby wyprzedzić konkurencję

Czcionka:

Wiarygodne źródło wnosi wiedzę specjalistyczną oraz wiarygodność.

Zastanów się. Jeśli chcesz zrobić remont w swoim mieszkaniu, to prawdopodobnie zatrudnisz dobrego fachowca, który jest gorąco polecany przez Twoich znajomych. Raczej nie zdecydujesz się na swojego kuzyna Piotrka, który wiedzę na temat remontów pozyskał oglądając pięć odcinków programu 'Nasz nowy dom' i który mówi, że taki remont to bułka z masłem.

Właśnie dlatego światowej sławy psycholog Robert Cialdini uznał autorytet za jedną z 7 zasad perswazji.

Jednym z powodów, dla których szukamy wiarygodnych źródeł, jest to, że podejmowanie decyzji jest trudne i wyczerpujące.

W interesującym eksperymencie naukowcy umieścili uczestników w maszynie skanującej mózg i poprosili ich o samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących inwestycji finansowych.

Niektóre części ich mózgów rozświetliły się, w tym te związane z podejmowaniem decyzji.

Następnie poproszono ich o wybranie najlepszej opcji finansowej, ale dopiero PO udzieleniu im porady przez eksperta finansowego.

Tym razem obszary mózgu związane z podejmowaniem decyzji wykazały zmniejszoną aktywność.

Dlaczego? Ponieważ uczestnicy bardziej polegali na opinii eksperta niż na własnych przemyśleniach.

Jeśli więc chcesz wyprzedzić swoją konkurencją, to pozycjonuj się jako ekspert i buduj zaufanie - bądź wiarygodny.

Jak więc psychologię wiarygodności wykorzystać w biznesie. Oto kilka przykładów:

#1. Jeśli używasz FOMO, to rób to etycznie (Promocja)

Wielu twórców sprzedających wiedzę w Internecie stosuje FOMO (strach przed przegapieniem okazji) w sprzedaży. Na przykład oferuje 50 swoich kursów w obniżonej cenie 50 osobom, które jako pierwsze opłacą zamówienie.

I kiedy chętnych na kurs jest znacznie więcej niż te 50 osób, to twórcy ci pod byle pretekstem otwierają nowe zapisy lub zwiększają liczbę dostępnych kursów w promocyjnej cenie.

Efekt? Oczywiście uda im się zarobić więcej pieniędzy, ale takie coś zabija ich wiarygodność.

A zaufanie jest wszystkim w biznesie.

FOMO to potężne narzędzie marketingowe, ale może być wykorzystywane w sposób etyczny. Nigdy nie poświęcaj zaufania, aby szybko zarobić.

#2. Wykorzystaj biografię społecznościową, aby uzyskać natychmiastową wiarygodność (Social Media)

Zanim ktoś KUPI cokolwiek od Ciebie, zanim ktoś ZAPISZE się na Twoją listę e-mailową i zanim ktoś Cię ZAOBSERWUJE to sprawdza on Twoje profile społecznościowe.

Dlaczego? Aby upewnić się, że jesteś wiarygodny.

I są spore szanse, że taka osoba nie będzie kopać za głęboko. Musisz więc udowodnić, że warto Cię słuchać w kilka sekund.

Dlatego zadbaj o biografie w swoich profilach w mediach społecznościowych. Niech pokazują one, że jesteś ekspertem w tym co robisz i że można Ci ufać.

#3. Pokaż swoje wady (Strony sprzedażowe)

"Przyznać się do swoich wad?" Instynkt podpowiada Ci, by ukryć swoje słabości za sprytnym tekstem i ładnymi kolorami marki. Rozumiem to doskonale.

Ale... Dzielenie się słabościami tworzy natychmiastowe zaufanie. I sprawia, że ludzie bardziej ufają temu, co mówisz później.

Reklamodawcy, którzy mówią o wadach produktu przed jego mocnymi stronami, zwiększają sprzedaż.

Ale aby zwiększyć wiarygodność po przyznaniu się do wady, musisz użyć jednego z tych 3 małych słów:
• Ale
• Jednak
• Niemniej

Przykład: Ten 6-dniowy challenge nie zrobi z Ciebie milionera… Ale mogę Ci obiecać jedną rzecz…

Bycie prawdomównym i ustalanie realistycznych oczekiwań działa znacznie lepiej. Przyznanie się do wady buduje zaufanie i wzmacnia wiarygodność.