Jak aplikacja Strava urosła do 300 milionów dolarów?

Czcionka:

Jak wykorzystać motywację napędzaną przez społeczność? O tym wie najlepiej Strava, która dotarła do 120 milionów użytkowników w 190 krajach, generując przy tym ponad 300 milionów dolarów przychodu.

A wszystko to dzięki idealnie dobranej ścieżce wzrostu.

Strategia "Land and Expand"

"Land and Expand" oznacza strategię polegającą na początkowym skoncentrowaniu się na określonej, wąskiej niszy rynku ("Land"), a następnie stopniowym rozszerzaniu oferty na inne segmenty lub rynki ("Expand").

Taką właśnie strategię rozwoju wybrała Strava.

Kiedy Strava wystartowała w 2009 roku, weszła na zatłoczony rynek, gdzie już działały takie aplikacje jak Instagram, Facebook i Nike's Run.

Zamiast więc próbować konkurować z tymi gigantami, Strava wykonała strategiczny ruch: zawęziła swoją działalność do konkretnej niszy - rowerzystów.

Zaczęła więc od od wąskiej niszy sportowej, a dopiero po ugruntowaniu swojej pozycji na tym rynku, Strava zaczęła przekształcać się w szerszą sieć społecznościową dla sportowców.

Zdobyta reputacja na rynku rowerowym pozwoliła dotrzeć do szerszego grona ludzi uprawiających sport.

Budowanie Aktywnej Społeczności Fitness

Sukces aplikacji Strava nie polega tylko na śledzeniu aktywności ludzi. Firma chciała stworzyć wciągającą platformę, która motywuje użytkowników do rejestrowania, dzielenia się i angażowania.

I ta motywacja naprawdę była ogromna. Na przykład pewna matka zarejestrowała poród swojego dziecka jako trening w aplikacji Strava. Aplikacja śledziła cały proces porodu, pokazując, że w jego trakcie młoda mama spaliła łącznie 914 kalorii w ciągu 5,5 godziny.

Za sukcesem aplikacji Strava stoi grywalizacja, która przechodzi w motywację napędzaną przez społeczność.

Strava wykorzystała grywalizację, aby przekształcić śledzenie kondycji w zabawną, społeczną i konkurencyjną zabawę.

Użytkownicy mogą publikować swoje treningi ze zdjęciami, filmami i trasami, co pozwala im dzielić się swoimi osiągnięciami ze społecznością.

Funkcje takie jak rankingi poszczególnych dystansów i "odznaki lokalnych legend" dodają nowy wymiar treningom.

Jeśli kiedykolwiek otrzymałeś powiadomienie o lokalnym liderze, to na pewno wiesz, jakiego "kopa" do ćwiczeń daje taka informacja.

A dzięki temu zaangażowaniu, Strava uruchamia lokalne wyzwania i kluby, aby promować poczucie wspólnoty.

Niezależnie od tego, czy chodzi o przebiegnięcie określonego dystansu, czy pokonanie konkretnego wzniesienia - jednoczy użytkowników wokół wspólnego wyzwania i celu.

Kluby pozwalają osobom o podobnych zainteresowaniach zjednoczyć się.

Te funkcje zwiększają zaangażowanie i napędzają wzrost poprzez marketing szeptany, ponieważ użytkownicy naturalnie zapraszają swoich przyjaciół do wspólnej zabawy.

Wykorzystanie treści generowanych przez użytkowników i kreatywności użytkowników w marketingu

Strava rozumie, że najpotężniejsze treści marketingowe pochodzą od jej użytkowników. Właśnie w tym celu powstała Strava Art, która z wykorzystaniem GPS tworzy obrazy (grafiki) podczas ćwiczeń użytkowników. Na przykład jeżdżąc na rowerze czy biegając określoną trasą użytkownik jest w stanie na mapie wyrysować swoją trasę w ciekawym kształcie np. tygrysa:

Strava - tygrys

Dlatego Strava Art jest doskonałym przykładem tego, jak firma celebruje i promuje kreatywność swojej społeczności w celach marketingowych. Strava wkłada dużo wysiłku, aby promować i wzmacniać tę wyjątkową formę treści generowanych przez użytkowników.

Dzięki konsekwentnemu umieszczaniu Strava Art na swoim blogu, w mediach społecznościowych, a nawet tworzeniu samouczków, aby pomóc większej liczbie użytkowników dołączyć do ruchu, Strava sprawia, że użytkownicy czują się docenieni i inspirują innych do kreatywnego korzystania z aplikacji.

Ta taktyka daje uznanie twórcom, jednocześnie promuje markę Strava wśród nowych odbiorców, co przynosi wymierne korzyści.

Strava Art stało się wirusowym fenomenem, przyciągając nagłówki mediów rok po roku, zdobywając nawet własną kategorię w Księdze Rekordów Guinnessa.

Dlatego właśnie Strava jest doskonałym przykładem tego, jak wykorzystać połączenie treści i społeczności, aby stworzyć potężną bazę fanów wokół swojej marki.