Jak wykorzystać marketing szeptany, aby stworzyć bestseller?

Czcionka:

Nie wiem czy kojarzysz książkę "Atomowe nawyki" (jest streszczenie znajdziesz w 'Fabryce wiedzy'). Otóż stała się ona najlepiej sprzedającą się książką w zestawieniu New York Times'a.

Autor książki, James Clear, doskonale wiedział, co zrobić, aby jego książka świetnie się sprzedawała. Zdawał sobie sprawę, że musi postawić na marketing szeptany.

Aby książka stała się bestsellerem, nic nie przebije marketingu szeptanego. Wybór książki jest bowiem bardziej osobisty. Ludzie znacznie bardziej ufają rekomendacjom zaufanych źródeł, takich jak znajomi, rodzina czy influencerzy.

Sama treść książki jest bez wątpienia istotna. A książka "Atomowe nawyki" jest także niezwykła. Tyle, że to nie wystarczy, aby odnieść sukces sprzedażowy. A tak niewątpliwie było w przypadku książki Clear'a, bo od momentu jej publikacji, sprzedawał się jeden egzemplarz książki co 15 sekund.

Jak przyznał sam James Clear to właśnie marketing szeptany miał kluczowe znaczenie dla sukcesu książki. Przeanalizujmy zatem jego taktyki.

Skoncentrowane uderzenie w krótkim oknie czasowym

James Clear rozpoczął przygotowania do premiery swojej książki na 15 miesięcy przed jej wydaniem.

Chociaż korzystał z typowych metod promocji książek (podcasty, wysyłanie egzemplarzy przedpremierowych do influencerów), jak robi to większość autorów, to działał on na znacznie większą skalę:
• Skontaktował się z 300 gospodarzami podcastów, którzy mogli być zainteresowani tematyką książki.
• Nagrał od 75 do 100 odcinków podcastów.

Wszystkie te podcasty zostały wyemitowane w okresie od 14 do 30 dni od premiery książki w połączeniu z wysyłką egzemplarzy do influencerów, kampaniami e-mailowymi i innymi działaniami.

James Clear nazywa tę strategię: "skoncentrowanym uderzeniem w krótkim oknie czasowym".

Sprawia to, że produkt wydaje się bardziej popularny, niż faktycznie jest. Ludzie odnoszą wrażenie, że mówi się o nim wszędzie, co sprawia, że jeszcze więcej osób zaczyna o nim mówić i go rekomendować.

Wykorzystanie istniejących społeczności

Clear "zinfiltrował" społeczności, które naturalnie generują marketing szeptany wokół określonych tematów. Takim przykładami były społeczności wegan oraz entuzjastów bullet journal (metoda organizacji notatek, zadań i planowania), które gromadziły się wokół tematów, o których ciągle rozmawiano.

Clear stworzył listę 15 kategorii i przeanalizował, do których społeczności książka pasowała (np. do osób uprawiających crossfit, blogerów czy inwestorów VC).

Następnie wykorzystał te społeczności, aby dotrzeć z książką do potencjalnych czytelników i wygenerować organiczny marketing szeptany.

Wykorzystanie cytatów

James Clear zastosował sprytną taktykę content marketingu, która nie tylko angażuje obecnych czytelników, ale także ułatwia generowanie marketingu szeptanego w mediach społecznościowych.

Na swojej stronie internetowej i w newsletterze umieścił przyciski "kliknij, aby tweetować" przy wybranych cytatach z książki. Dzięki temu czytelnicy mogą jednym kliknięciem udostępniać fragmenty treści swojej społeczności w mediach społecznościowych.

Efekt? Każdy tweet wygenerowany przez czytelników nie tylko promuje jego treści, ale także zwiększa świadomość marki i zasięgi – wszystko w sposób organiczny. Wystarczy przeszukać internet pod kątem cytatów z przyciskiem "udostępnij na X", aby zobaczyć mnóstwo takich tweetów. To prosty, ale bardzo skuteczny sposób na tworzenie treści, które "żyją" w społecznościach.